Search This Blog

Thursday, June 2, 2011

Untuk difikirkan

Tokku Pasir Gudang - umat islam dahulu berjaya walau dimanapun mereka berada kerana mereka percaya bahawa tidak berlaku sesuatu kecuali dengan kehendak Allah swt.

kerana itu mereka menjadi umat yang berjaya diserata dunia. mereka menguasai 2/3 dunia.

************
Umat Islam adalah bersaudara walau siapapun dia...adalah terlalu naif jk disebabkan sesuatu perbezaan kt bersengketa...kan lebih baik saling menyokong org2 yg bawa Islam...skrg2nya dia ada usaha...kita...kalau bukan 100% terima Islam, mungkin 50%, tidak 50% mungkin 0%, tp jgn sampai jadi Abu Jahal...tak terima...jg penghalang...yg terima pun jgn jd phalang....cdgn atau tgrn membina...inshaAllah boleh...

*************
Ucapan mencabar minda dari guru kami Ustaz Nizamudin Omar:Kenapa kita TAKUT MISKIN sedangkan miskin itu bukan untuk ditakuti.Yang perlu ditakuti ialah ALLAH SWT yang Maha Pemberi Rezeki.
**Masalahnya kita letak TAKUT itu bukan pada tempatnya. Wallahua'lam

**************
Sekiranya anda memilih untuk teguh dan tetap dalam menempuhi jalan yang panjang dan sukar ini ketahuilah bahawa kemenangan akan tiba. Ia tetap akan tiba sama...

**************
"Nabi Muhammad, Abu Bakar dan bapamu (aku) sendiri ibarat 3 musafir yg mgunakan jln yg sama. Yg 1, sudah sampai ke tempat yg dituju. Musafir ke2 juga sama. Musafir yg ke3 masih dlm pjalanan. Sekiranya saya tidak menempuhi laluan yg sama seperti mereka yang terdahulu, sudah tentu saya tidak akan sampai ke tempat mereka."
-Umar b. Khattab-

***************
Kenapa kita selalu KELIRU dengan FATWA yang dikeluarkan oleh ALIM ULAMA? Kerana kita selalu AMBIL HUKUMNYA TANPA mengambil DALILnya.
**Natijahnya, banyak KEBAIKAN DITANGGUHKAN danKEMUNGKARAN TERUS DILAKUKAN.

***************
Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda:"Demi Dzat yang jiwaku berada di TanganNya, tidaklah kalian masuk Surga sehingga kalian beriman dan tidaklah kalian beriman sehingga saling mencintai. Maukah kalian aku tunjukkan sesuatu, jika kalian lakukan akan saling mencintai? Sebarkanlah salam di antara kalian." (HR. Muslim)

***************
KENAPA AKU TAK DAPAT APA YG AKU IDAM-IDAMKAN?
"Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi pula kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu, Allah mengetahui sedang kamu tidak mengetahui." -Surah Al-Baqarah ayat 216

****************
Kata Ulama, SEPATAH kata mengajak kepada kebaikan dan mencegah kemungkaran lebih baik daripada 1000 rakaat solat sunat.
Apa dalilnya???Amar Ma'ruf Nahi Munkar adalah wajib sedangkan solat sunat hukumnya sunat.
Bukankah 2 rekaat solat subuh lebih baik daripada berqamullail sepanjang malam?
Wallahua'lam

*****************

Berikut di atas ialah posting para sahabat DARUL HIKMAH

No comments:

Post a Comment