Search This Blog

Friday, April 15, 2011

Kenapa mereka menang?

Malam semalam (14.24.2011) selepas hantar anak-anak gi mengaji macam biasa aku drive ke Bararah.

BiasaNYA bila drive, aku buka radio IKIMfm. Sedang bersiaran rancangan Motivasi Pagi oleh Ustaz Badlishah. Antara yg dapat aku ‘tangkap’ ialah dia menceritakan begini:

‘Satu ketiaka dizaman Khalifah Umar RA ,tentera Islam sedang mengepung musuh di satu kota dalam satu peperangan (aku tak ingat perang apa). Biasanya pihak musuh akan menyerah kalah selepas 2 minggu dikepung, tetapi kali ini musuh masih bertahan walaupun selepas sebulan dikepung.

Lalu khalifah Umar pun telah pergi ke medan perang untuk meninjau keadaan dan telah menyertai pasukan tentera muslim selama 3 hari.

Selepas 3 hari, khalifah Umar pun membuat rumusan kenapa musuh masih boleh bertahan dan tidak dapat ditewaskan sepertimana biasa.

Lalu 3 perkara itu dinyatakan kepada tentera-tentera muslim.

1. Kerana tentera muslim tidak suka mengosok gigi (bersugi) – bersugi adalah amalan yg sangat disukai Nabi saw. Diriwayatkan bahawa perkara yang pertama Nabi saw buat apabila balik ke rumah ialah bersugi {hinggakan ada hadis yg mengata lebih kurang begini; Sekiranya bersugi itu sesuatu yang tidak akan memberatkan umatku, tentu akan aku memfardukannya keatas umatku)

2. Saf solat kamu yang bengkang bengkok

3. Sof solat kamu yang jarang-jarang – sesungguhnya saf solat melambangkan perpaduan umat, maka jagalah saf solat
Aku tak menghabiskan apa yg aku dengar kerana aku dah sampaipun di Bararah ketika itu.


Nota:
Kejayaan musuh bukanlah kerana mereka kuat, tetapi kerana kita yg lemah

No comments:

Post a Comment